تفاوت اولد اسکول و نیو اسکول

Old schoolيا New school تقــريبا دو تا واژه  “نسبـي” هستند!

اين كلمه ي ” نسبي ” حـــول محور زماني كه توش هستيم و تغيــيراتی كه تو بيس و اساس رپ تو همون زمـان به موجود مي آد ميچرخه
با يه مثال روشنتون ميكنـــم :
مثلا دهه ي ۸۰ ركيـــم و كاراش يه انقلابي تو رپ به وجود آورد و New school اي واسه خودش تيليت كــرده بود :دي
در حاليـــكه الان اون سبك واسه ما Old school حساب ميشـه !

 

مطالعه زندگی نامه امینم

 

 

اين سبكي كه ميگم معياره اصليش ” بيت ِ ” بعد تكست و قافيه بازي و فـــلو و استايل و اين جـــريانات رپر . . .
حتي مثلا سبك و سياق كارهاي اوايل دهه ي ۸۰ بزرگ مرد گنگســتا Ice T
نسبت به كارهاي دهه ۹۰ توپاك شكــور هم يه پا اولد اسكول حساب ميشه واس خودش !
اما خوب با تغييــرات ِ كمتـــر .
براي حال ِ حاضر و با توجه به تغييراتي كه تو رپ به وجــود اومده
به طور كلي رپ از اولين لحظه ي شكل گيريش تا دهه ي ۹۰ , Old school حساب ميشه
( حالا بماند كه تو خوده اين سالها هم Old school , New school داشتيم , پاراگراف ِ بالا خلاصه توضيح دادم )
از ۲۰۰۰ به بعـدم تقريبا New school حساب ميشه
البتــه بعد از ۲۰۰۰ اَم آلبوم هايي با سبك و سياق اولد اسكول ريليز شده
مثلا Stillmatic ناس !
ايــنم بگم بعضيا ميپرسن فيلان رپـر مثلا گــي زي :دي ( جي زي )
جز اولد اسكول حساب ميشه يا نيو اسكول ؟!
ايـن سوال کاملا غلط و اشتباهه

رپــره اولد اسكول يا نيو اسكول نـداريم
بلكـــه سبك ِ ” اولد اسكول ” يا ” نيــو اسكول ” داريم

چون میدونم بیشترتون توی این مسائل یه کم گیج میشین
واسه آخرش هم یه توضیح کوچیک درمورد رایم و فلو میدم واسه اونایی که نمیدونن!
فلو (Flow) که معنای فارسی اون جریان هست در موسقی رپ از دو بخش تشکیل شده :
۱٫Rhythm (وزن یا نواخت) ۲ . Rhyme (قافیه) اصلی ترین و پایه ای ترین مورد در جریان و ایجاد جریان , ماندن در ضرب (Staying on the beat) یا به اصطلاح عامیانه سوار شدن روی بیت هست.
رپرها در آهنگ هایی که ضرب میزان آنها ۴/۴ هست با استفاده از منظم کردن هجا و کشیدن صدا ها و توقف ها و استرس ها و تاکید ها و..
در کلام شعر خود آنرا جوری تنظیم میکنند که در ۴ میزان (افت) موسیقی قرار گیرد.

 

مطالعه بیوگرافی nwa

 

اجزای تشکیل دهنده ی فلو:

1 Rhythm : الگوی بالا و پایین شدن پالس ها و صدا به طور منظم یا نا منظم که به صدای رپر هارمونی میدهد و ملودی جریان را شکل میدهد.
تکنیک های سماعی مانند جامپ زدن و اتک کردن و توقف ها و.. در این بخش از فلو قرار میگیرن.
1 Rhyme : انواع مختلف رایم وجود دارد که رپرها از آنها استفاده میکنند

چند نمونه از قافیه ها:

: Rhyme Scheme ابتدایی ترین شکل قافیه های رپ که فقط یک کلمه و یک سیلاب (هجا) هستند و دیگر کاربردی در رپ امروز ندارند
و بیشتر در اولد اسکول (old school) استفاده میشدند.

مانند : خاطرات اونروزا تویه وجودم بود / وقتی که سیگار تو دستم میشد دود

: MultiSylabbic Rhymes قافیه های چند هجایی که کاربرد زیادی در رپ امروزی دارند و زیبایی یک شعر رپ را چند برابر میکند.
رپرهایی مثل eminem و kool G Rap از این نوع رایم استفاده زیادی میکنند.

مانند: تا ما یه چی میگیم فنچا به خودشون میگیرن/ زیرخوابایه زیرخوابامون دیگه دورشون چی میگن
قافیه های این بیت دارای دارای ۷ هجا (سیلاب) است.

: Multiple Rhymes در این نوع قافیه مداوما از کلمات هم وزن و هم قافیه استفاده می شود.

در رپ فارسی علی قاف ازین شیوه استفاده زیادی میکنه.

مثل : سُرو مُر و گنده تو برو روضه / شب جمعه تا جمجمه پر شه

و…

تفاوت فلو اولد اسکول و نیو اسکول
فلوهای old school خیلی پیچیده نبودند و پایه ای بودند و فقط از چند الگوی ریتمیک ساده در هر میزان ساخته میشد و از قافیه های ساده
مثل Rhyme Scheme ها در آن استفاده میشد.
Melle Mel که از کهنه کار های هیپ هاپ دنیا هم به حساب می آید , و از سال ۱۹۷۸ فعالیت میکند , اولین رپری بود که یک نوع رایم جدید را به تکنیک های رپ اضافه کرد.
از افرادی که تحولات بزرگی در تنوع فلو ایجاد کردند میشه به Rakim , B.I.G و Eminemاشاره کرد.
هنرمندان و منتقدان هیپ هاپ اعتقاد دارند که Rakim با خلق تغییرات کلی در فلو های ساده ی اولد اسکول و معرفی فلوها و رایم های پیچیده تر
هیپ هاپ را وارد مرحله ی جدیدی کرد. (New school)

Kool moe deeاز رپرهای کهنه کار و از پیشگامان هیپ هاپ که اولین رپری هم هست که جایزه گرمی برده درباره ی فلو میگوید :
قبل از Rakim در حقیقت چیزی به اسم فلو وجود نداشت و چیزی که بود فقط Rhyming و وزن و آهنگ کلمه ها بود اما راکیم فلو را خلق کرد.
Kool moe میگوید بعد از راکیم در سال ۱۹۹۴ Biggie یک نوع جریان جدید را معرفی کرد که تغییرات بزرگی به وجود آورد و تا سال ۲۰۰۲ رواج داشت.

Kool moe dee اضافه میکند که سومین تغییر بزرگ در فلو توسط امینم انجام گرفته است.
امینم در سال ۲۰۰۲ با آهنگ Lose your self خود که یکی از شاهکار های مسیقی هیپ هاپ و همچنین فلو به حساب می آید
یک نوع جریان جدید را به دنیای هیپ هاپ معرفی کرد.

برای ارتقا و تقویت جریان رپ کردن خود فقط یک راه موثر وجود دارد و آنهم گوش دادن زیاد به فلوهای متفاوت از رپرهای بزگ با استایل های متفاوت است.
رپرهایی مثل Eminem , 2Pac , Too Short, Tech 9 , Twista, B.I.G , snoop doog , jay-z

هارمونی و نقش ویژه آن در پیوند رنگ های آکوردی ،یکی از بیشترین تاثیرات قابل اندازه گیری و تنظیم را در علم موسیقی ایفا میکند.هارمونی با تاکید بر نهایی شدن و به غایت رساندن هر جمله موسیقایی، نظم ویژه ای به بیان حالت ، احساس و عواطف مورد هدف میبخشد که هر چند متناسب با سبک های ژانری مختلف طرح ها و رنگهای مختلفی از خود ارائه میدهد ،اما اصرارش در نهایی بودن ،امری الزامیست.
این نهایی شدن با رساندن نت های آکوردی به نقطه قابل حل بر روی آکورد تونیک،تحقق بیشتری میگیرد.
در موسیقی اولد اسکول،
فرم هارمونی عموما با عددی بین 4 تا 8 آکورد ،رنگ آمیزی و برانگیختی احساسی را نشانه گیری میکرد و از متد کلاسیک هارمونی برای توالی دادن به چند آکورد و رساندن آن به تونیک ایده میگرفت.
اما در دوران نیو اسکول ،فرمی کاملا متفاوت از هارمونی ،باعث تغیرات گسترده ای در شکل گیری موسیقی رپ شد.
هارمونی اولد اسکول به علت درگیری کوچکی که با بیان عواطف و احساسات موسیقایی از طریق رنگ امیزی آکوردی داشت آنقدر که می بایست رپ باشد ،رپ نبود! رپ برای احقاق حق و بیان لحن اعتراضی خود با هیچ احدی سر شوخی نداشت و مغز تفکری رپ ،برای کور کردن احساس و لحن دادن به معنا ،قصد به حذف این رنگ آمیزی های احساسی داشت.
رپر ها میخواستند ثابت کنند که ما احساسی نیستم و کاملا منطقی هستیم و میدونیم چی میگیم.

 

مطالعه 26 نکته جالب درباره امینم

 

نیو اسکول
دوران حذف تاثیرات هارمونی بر شکل گیری رنگها و عواطف احساسی بود.
اصرار هارمونی در حل شدن و نهایی شدن جملات موسیقایی به هیچ وجه قابل تغیر نبود و حتی استفاده از کادنس های گوناگون هم هیچ تاثیری در براندازی این احساسات لطیف گونه نداشت،هاردکور رپ را شاید بتوان نتیجه همین شکل از تفکر دانست.
در دوران اولد اسکول هارکورد رپ برای براندازی عواطف لطیف و اضافه کردن خشونت و سختی در رنگ آمیزی صداها به عنوان سبکی مشتق شده از هیپ هاپ بوجود آمد و ما شاهد دوران طلایی ای از آن در موسیقی رپ آمریکا بودیم.اما رفته رفته مشخص شد که خشونت ،نمیتواند مطلقا حقیقت باشد و چاره ای در اصل کار باید اندیشه شود.

تغیر در فرم هارمونی
پس از تغیراتی که در ضرب ،کشش و نگاه کلاسیک ریتم در دوران نیو اسکول بوجود آمد،نوبت به تغیر فرم در موسیقی رپ رسیده بود.
ایده ی بر اندازی رنگ ،به کاهش تعداد آکوردهای جمله ای معنی شد و رفته رفته نظرها جلب یک چیز شد,
و آن اینکه،هیچ آکوردی به اندازه تونیک عطش به حل شدن بر روی تونیک را ندارد.
پس با تقویت نت پایگی گام،هارمونی تونیک  ساختار موسیقی رپ را از قید نشانه های عاطفی رهانید.
بیس های کشیده تونیک و آرپژ شدن نت های آکورد تونیک از نتایج فرمی همین نوع هارمونی میباشد.

این پست دارای 6 نظر است

  1. seez

    Ahsaaaant

  2. علی

    خوب بود

  3. King-rap

    کامل بود مرسی

  4. elnazzx

    خلاصه و مفید
    خیلی خوب بود مرسی

  5. Mozire

    مرسی از سایتتون

  6. محمد

    واقعا خوب بود دمت گرم

دیدگاهتان را بنویسید